شهردار منطقه ۱۲ در واکنش به اتهامات سازمان میراث فرهنگی مبنی بر سوء‌مدیریت شهرداری در مورد برخی ساخت و سازها در بازار تهران، ‌مدارک و مستندات مربوط به مجوزهای ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

مدارک

به گزارش مهر، سازمان میراث فرهنگی با آمدن پنجمین رئیس اداره میراث فرهنگی به استان تهران در 4سال اخیر، دوباره یاد زخم‌هایی افتاد که روی بافت تاریخی بازار تهران دلمه بسته است. به همین منظور تعدادی از خبرنگاران را به بازار تهران برد تا شاهد ساخت و سازهای بازار باشند.

در این بازدید محمد ابراهیم لاریجانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پاساژ مریم یکی از برج‌هایی است که بدون مجوز میراث فرهنگی در بازار کفاشان تهران ساخته شده است، گفت: تخریب 2طاق قاجاری بازار کفاشان تهران به‌دلیل احداث این پاساژ است.

احمد خوشنویس رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز گفت: سرمایه‌گذاران این پاساژ با سرمایه‌ای که داشتند یکماهه آن را با یک طبقه اضافه و بدون شمایل سنتی ساختند.به گفته خوشنویس، شهرداری منطقه 12 بدون هیچ مجوزی اقدام به ساخت و ساز در بافت بازار تهران می‌کند.

در واکنش به این اظهارات نادر کرمی شهردار منطقه 12 تهران با بیان اینکه دوستان در سازمان میراث فرهنگی ساختمان 7متری را برج می‌دانند اعلام کرد که هرگونه ساخت و ساز و مرمتی در بازار تهران با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شده و می‌شود.وی برای تایید اظهارات خود نامه نگاری‌های بین شهرداری و محمد بهرام زاده، رئیس وقت اداره میراث فرهنگی تهران درباره ملکی با پلاک ثبتی 635 و 631 در بازار کفاش‌ها (پاساژ مریم) را منتشر کرد.

در نامه دیگری افروند، معاون میراث فرهنگی استان تهران به شهردار منطقه 12 اعلام کرده که مالک این ملک متعهد به اجرای سردر ورودی و نمای مطابق نظر و طرح سازمان (دفتر بافت تاریخی) شود. کرمی گفت: بحث مطرح در نامه
میراث فرهنگی، نماهاست. نقشه ساختمان‌ها درباره سازه و نماها نیز همیشه به سازمان میراث فرهنگی نشان داده می‌شود و سازمان هم آن را تایید می‌کند.

کرمی این نامه را مصداقی برای اثبات ادعای خود دانست و افزود: مجوزهای دیگر سازمان میراث فرهنگی برای ساخت و ساز در بازار تهران نیز وجود دارد که درصورت نیاز هر کدام از آنها را نیز می‌توان منتشر کرد. شهردار منطقه 12 با بیان اینکه نمی‌خواهد مسئله بازسازی و ساخت‌وساز در بازار تهران سیاسی شود، تاکید کرد: مسئولان میراث فرهنگی تنها به سیاسی شدن این موضوع فکر می‌کنند.

نادر کرمی با بیان اینکه اعمال سلیقه مدیران وجابه جایی آنها تنها کاری است که در سازمان میراث فرهنگی به‌خوبی انجام می‌شود، تصریح کرد: در بازار ساختمان 8طبقه وجود دارد. چرا در زمان ساخت آن میراث فرهنگی حرفی نزد؟ چرا هر چند وقت یکبار سازمان میراث فرهنگی یاد بازار می‌افتند.

تغییر مدیران میراث فرهنگی مانع امضای تفاهمنامه

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران گفت: متأسفانه به‌دلیل تغییرات مکرر مدیریت سازمان میراث فرهنگی شهر تهران نتوانسته‌ایم تفاهمنامه‌ای با این سازمان برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و تامین ایمنی بازار تهران منعقد کنیم.سید محمد هادی ایازی درباره تمهیدات پیش‌بینی شده از سوی شهرداری تهران برای حفظ بنای تاریخی بازار تهران افزود: حفظ بناهای تاریخی وظیفه همه شهروندان و مسئولین مرتبط با این حوزه است و در حوزه‌های سازمانی مسئولیت این کار به‌عهده سازمان میراث فرهنگی است و شهرداری‌ها نیز ملزم هستند در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: متأسفانه به‌دلیل تغییرات مکرری که در مدیریت سازمان میراث فرهنگی شهر تهران انجام شده تا‌کنون شهرداری منطقه 12 موفق نشده در چارچوب یک تفاهمنامه این کار را دنبال کند. هر زمان که کاری شروع شده و به مرحله اجرا رسیده تغییر مدیریت صورت گرفته و توافقات گذشته ملغی شده است.

ایازی با اعلام اینکه از مسئولان سازمان میراث فرهنگی انتظار داریم تمهیدی جدی در چارچوب یک تفاهمنامه همکاری با شهرداری منطقه 12 درباره مباحث بازار تهران بیندیشند، گفت: این کار باید با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی انجام شود و برخی از نمایندگان مجلس از سازمان میراث خواسته‌اند تا در این باره ورود جدی پیدا کند و رسانه‌ها هم در این بخش می‌توانند کمک رسان ما باشند.

کد خبر 114247

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز